Effectiever studeren

Leerstrategieën voor het hoger onderwijs

Pieternel Dijkstra

Boek
Effectiever studeren
cover21-11-2019

ISBN 9789024430468

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 224 pagina's

Taal: NLDownload citaten
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Leren leren

In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld worstelen veel studenten met hun studie. Ze ervaren studiestress, een gebrek aan motivatie en/of halen slechte cijfers terwijl ze intelligent zijn. Dit geworstel is niet alleen vervelend voor studenten zelf, maar ook voor onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs. 

 

De meeste studieproblemen komen voort uit het feit dat veel studenten nooit effectief hebben leren studeren. Ze ‘doen maar wat’ of vertrouwen op manieren van leren die ze gebruikten op de middelbare school. Maar die schieten vaak te kort doordat er in het hoger onderwijs veel hogere eisen aan het studeren worden gesteld.
 

Focus op leerstrategieën

Wetenschappelijk onderzoek van het GION heeft aangetoond dat studenten die leerstrategieën effectief weten te gebruiken, beter presteren en gemotiveerder zijn voor hun studie. Inzicht in deze leerstrategieën en hoe deze in te zetten vormt daarvoor de basis. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die het studeren zo soepel mogelijk laten verlopen. Er zijn er 14 van. Voorbeelden zijn Jezelf kennen, Jezelf motiveren, Het nut zien en Vooruitkijken.

 

Dit wetenschappelijk onderzoek ligt aan de basis van dit boek. Met behulp van dit boek kunnen onderwijsprofessionals studenten helpen zich deze leerstrategieën eigen te maken. Alle leerstrategieën die het leren bevorderen worden uitgebreid besproken. Per leerstrategie worden praktische tips gegeven waarmee docenten en studiecoaches studenten kunnen helpen om de betreffende leerstrategie onder de knie te krijgen. 

 

Lees meer: Waarom Pieternel Dijkstra dit boek geschreven heeft.

 

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen deskundigheid van de docent. Voor deze titel is de service van het gratis aanvragen van beoordelingsexemplaren niet van toepassing. Bent u docent en overweegt u het boek in te zetten in uw onderwijs? Neem dan contact op met onze accountmanager Vincent Roelse.

 

cover21-11-2019

ISBN 9789024430468

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 224 pagina's

Taal: NLDownload citaten
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Leren leren

In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld worstelen veel studenten met hun studie. Ze ervaren studiestress, een gebrek aan motivatie en/of halen slechte cijfers terwijl ze intelligent zijn. Dit geworstel is niet alleen vervelend voor studenten zelf, maar ook voor onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs. 

 

De meeste studieproblemen komen voort uit het feit dat veel studenten nooit effectief hebben leren studeren. Ze ‘doen maar wat’ of vertrouwen op manieren van leren die ze gebruikten op de middelbare school. Maar die schieten vaak te kort doordat er in het hoger onderwijs veel hogere eisen aan het studeren worden gesteld.
 

Focus op leerstrategieën

Wetenschappelijk onderzoek van het GION heeft aangetoond dat studenten die leerstrategieën effectief weten te gebruiken, beter presteren en gemotiveerder zijn voor hun studie. Inzicht in deze leerstrategieën en hoe deze in te zetten vormt daarvoor de basis. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die het studeren zo soepel mogelijk laten verlopen. Er zijn er 14 van. Voorbeelden zijn Jezelf kennen, Jezelf motiveren, Het nut zien en Vooruitkijken.

 

Dit wetenschappelijk onderzoek ligt aan de basis van dit boek. Met behulp van dit boek kunnen onderwijsprofessionals studenten helpen zich deze leerstrategieën eigen te maken. Alle leerstrategieën die het leren bevorderen worden uitgebreid besproken. Per leerstrategie worden praktische tips gegeven waarmee docenten en studiecoaches studenten kunnen helpen om de betreffende leerstrategie onder de knie te krijgen. 

 

Lees meer: Waarom Pieternel Dijkstra dit boek geschreven heeft.

 

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen deskundigheid van de docent. Voor deze titel is de service van het gratis aanvragen van beoordelingsexemplaren niet van toepassing. Bent u docent en overweegt u het boek in te zetten in uw onderwijs? Neem dan contact op met onze accountmanager Vincent Roelse.

 

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.