Vaardig communiceren in de ICT

Karen Knispel, Liza Meuldijk

Boek
Vaardig communiceren in de ICT
cover03-01-2022

ISBN 9789024441754

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 144 pagina's

Taal: NLDownload citaten
Onderwerpen
Techniek > HBO ICT > ICT Algemeen

Deze uitgave maakt studenten duidelijk waarom goede communicatie relevant is in de toekomstige beroepsuitoefening. Vaardig communiceren in de ICT is een praktisch en handzaam leermiddel waarbij relevante theorie en oefenen hand in hand gaan.

Dit leermiddel bestaat uit:

het boek;
toegang tot de bijbehorende website met het online boek, video's, tutorials en toetsen;
toegang tot de TrainTool Vaardig communiceren in de ICT.

In het boek komen inzichtelijke modellen en bruikbare tips en theorie voorbij, afgewisseld met reflectievragen en aansprekende voorbeelden uit de ICT-sector. Het boek bevat heldere verwijzingen naar de bijbehorende oefeningen in TrainTool, een online trainingsomgeving. Hier kan de de student oneindig oefenen in een veilige omgeving en feedback vragen van zowel medestudenten als docenten.

Zo brengt de student in no-time zijn communicatieve vaardigheden op een hoger niveau en komt hij als professional goed beslagen ten ijs op de arbeidsmarkt.

Wilt u meer informatie over hoe u dit leermiddel kunt inzetten in uw onderwijs? Of heeft u vragen over TrainTool? Neem dan direct contact op met onze accountmanager Elsbeth Bouman via e.bouman@boom.nl.

Over het boek
Een globale schets van de onderwerpen die het boek behandelt:

In hoofdstuk 1 gaat over het belang van professionele communicatie en vaardigheden en hoe je deze het beste aanleert.
In hoofdstuk 2 komen basisvaardigheden aan de orde die de student nodig heeft in gesprekssituatie met o.a. collega’s en opdrachtgevers.
Hoofdstuk 3 behandelt een aantal specifieke gesprekssoorten waarmee je als ICT-er te maken krijgt.
Hoofdstuk 4 gaat over het samenwerken in teams.
Hoofdstuk 5 gaat over profilering en overtuigend presenteren. 

Over de online training

In de online training oefent de student de volgende vaardigheden:

Basisvaardigheden:
vragen stellen
luisteren
samenvatten
schakelen tussen communicatieniveaus
gevoelsreflecties geven
begrip tonen
toepassen van verschillende communicatiestijlen
feedback geven
Gesprekstypen:
evaluatiegesprekken
adviesgesprekken
slechtnieuwsgesprekken
Samenwerken:
interculturele communicatie
conflicthantering
toepassen van leiderschapsstijlen
Profileren en presenteren:
 jezelf profileren
presenteren

Doelgroep

Studenten aan ICT en informatica opleidingen.

cover03-01-2022

ISBN 9789024441754

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 144 pagina's

Taal: NLDownload citaten
Onderwerpen
Techniek > HBO ICT > ICT Algemeen

Deze uitgave maakt studenten duidelijk waarom goede communicatie relevant is in de toekomstige beroepsuitoefening. Vaardig communiceren in de ICT is een praktisch en handzaam leermiddel waarbij relevante theorie en oefenen hand in hand gaan.

Dit leermiddel bestaat uit:

het boek;
toegang tot de bijbehorende website met het online boek, video's, tutorials en toetsen;
toegang tot de TrainTool Vaardig communiceren in de ICT.

In het boek komen inzichtelijke modellen en bruikbare tips en theorie voorbij, afgewisseld met reflectievragen en aansprekende voorbeelden uit de ICT-sector. Het boek bevat heldere verwijzingen naar de bijbehorende oefeningen in TrainTool, een online trainingsomgeving. Hier kan de de student oneindig oefenen in een veilige omgeving en feedback vragen van zowel medestudenten als docenten.

Zo brengt de student in no-time zijn communicatieve vaardigheden op een hoger niveau en komt hij als professional goed beslagen ten ijs op de arbeidsmarkt.

Wilt u meer informatie over hoe u dit leermiddel kunt inzetten in uw onderwijs? Of heeft u vragen over TrainTool? Neem dan direct contact op met onze accountmanager Elsbeth Bouman via e.bouman@boom.nl.

Over het boek
Een globale schets van de onderwerpen die het boek behandelt:

In hoofdstuk 1 gaat over het belang van professionele communicatie en vaardigheden en hoe je deze het beste aanleert.
In hoofdstuk 2 komen basisvaardigheden aan de orde die de student nodig heeft in gesprekssituatie met o.a. collega’s en opdrachtgevers.
Hoofdstuk 3 behandelt een aantal specifieke gesprekssoorten waarmee je als ICT-er te maken krijgt.
Hoofdstuk 4 gaat over het samenwerken in teams.
Hoofdstuk 5 gaat over profilering en overtuigend presenteren. 

Over de online training

In de online training oefent de student de volgende vaardigheden:

Basisvaardigheden:
vragen stellen
luisteren
samenvatten
schakelen tussen communicatieniveaus
gevoelsreflecties geven
begrip tonen
toepassen van verschillende communicatiestijlen
feedback geven
Gesprekstypen:
evaluatiegesprekken
adviesgesprekken
slechtnieuwsgesprekken
Samenwerken:
interculturele communicatie
conflicthantering
toepassen van leiderschapsstijlen
Profileren en presenteren:
 jezelf profileren
presenteren

Doelgroep

Studenten aan ICT en informatica opleidingen.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.