Storytelling-handboek

organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers

Suzanne Tesselaar, Annet Scheringa

Boek
Storytelling-handboek
cover01-02-2007

ISBN 9789047300793

Druk 3 | Boom uitgevers Amsterdam | 0 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Psychologie en Psychiatrie > Hogere sociale studies > Arbeid en organisatie
Psychologie en Psychiatrie > Hogere sociale studies > Sociologie
Economie en management > Hogere economische studies > Marketing
Economie en management > Hogere economische studies > Management
Economie en management > Hogere economische studies > Facility Management
Communicatie > Communicatie en media studies > Marketing
Filosofie > Duurzaamheid en economie

Waar mensen bij elkaar zitten, worden verhalen verteld. Ook organisaties zitten vol verhalen én kunnen hevig om een verhaal verlegen zitten. Verhalen die mensen stimuleren, die betekenis en richting geven, die concreet maken wat abstract is of emotie oproepen.  

Wie zelf persoonlijke en authentieke organisatieverhalen durft te vertellen of gevoelig is voor de verhalen van anderen, kan veranderprocessen en leerprocessen stevig in gang zetten, ondersteunen, monitoren en evalueren. En voor onderzoek zijn organisatieverhalen misschien wel de rijkste bron van informatie. 


Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa bieden aan de hand van negen authentieke voorbeelden handvatten aan de verandermanager, trainer of onderzoeker om direct zelf met organisatieverhalen en storytelling aan de slag te gaan, bijvoorbeeld om:

- de manier waarop medewerkers over een verandertraject denken, drastisch te veranderen;  
- een training een vliegende start te geven;  
- met een projectteam draagvlak te creëren voor een project;  
- verander- of leerdoelen betekenis en richting te geven;  
- management en medewerkers in een fusietraject te verbinden;  
- zicht te krijgen op de manier waarop medewerkers in hun werk of in een leertraject staan;  
- leer- en verandertrajecten te monitoren en te evalueren.  
 
Werken met authentieke verhalen is per definitie iets wat met emoties gebeurt of emoties opwekt. Daarin zit hem ook de kracht van organisatieverhalen. Wie wel de kracht van verhalen wil, maar niet de emoties, komt bedrogen uit: dat werkt niet! Daar staat tegenover dat wie voor het hele pakket durft te gaan, verbaasd zal zijn over de effecten ervan.

 

Kijk ook op: www.storytellinghandboek.nl

cover01-02-2007

ISBN 9789047300793

Druk 3 | Boom uitgevers Amsterdam | 0 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Psychologie en Psychiatrie > Hogere sociale studies > Arbeid en organisatie
Psychologie en Psychiatrie > Hogere sociale studies > Sociologie
Economie en management > Hogere economische studies > Marketing
Economie en management > Hogere economische studies > Management
Economie en management > Hogere economische studies > Facility Management
Communicatie > Communicatie en media studies > Marketing
Filosofie > Duurzaamheid en economie

Waar mensen bij elkaar zitten, worden verhalen verteld. Ook organisaties zitten vol verhalen én kunnen hevig om een verhaal verlegen zitten. Verhalen die mensen stimuleren, die betekenis en richting geven, die concreet maken wat abstract is of emotie oproepen.  

Wie zelf persoonlijke en authentieke organisatieverhalen durft te vertellen of gevoelig is voor de verhalen van anderen, kan veranderprocessen en leerprocessen stevig in gang zetten, ondersteunen, monitoren en evalueren. En voor onderzoek zijn organisatieverhalen misschien wel de rijkste bron van informatie. 


Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa bieden aan de hand van negen authentieke voorbeelden handvatten aan de verandermanager, trainer of onderzoeker om direct zelf met organisatieverhalen en storytelling aan de slag te gaan, bijvoorbeeld om:

- de manier waarop medewerkers over een verandertraject denken, drastisch te veranderen;  
- een training een vliegende start te geven;  
- met een projectteam draagvlak te creëren voor een project;  
- verander- of leerdoelen betekenis en richting te geven;  
- management en medewerkers in een fusietraject te verbinden;  
- zicht te krijgen op de manier waarop medewerkers in hun werk of in een leertraject staan;  
- leer- en verandertrajecten te monitoren en te evalueren.  
 
Werken met authentieke verhalen is per definitie iets wat met emoties gebeurt of emoties opwekt. Daarin zit hem ook de kracht van organisatieverhalen. Wie wel de kracht van verhalen wil, maar niet de emoties, komt bedrogen uit: dat werkt niet! Daar staat tegenover dat wie voor het hele pakket durft te gaan, verbaasd zal zijn over de effecten ervan.

 

Kijk ook op: www.storytellinghandboek.nl

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.