Om de kwaliteit van het onderwijs

Kwaliteitsbepaling en kwaliteitsbevordering

A.B. Dijkstra, Frans Janssens

Boek
Om de kwaliteit van het onderwijs
cover13-06-2012

ISBN 9789059318625

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 259 pagina's

A.B. Dijkstra, Frans Janssens

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Opleiding > Opleidingskunde
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering

De kwaliteit van het onderwijs – wie heeft daar nu geen mening over?

Maar wat is onderwijskwaliteit? Ouders willen een school met een prettige sfeer, waar je ook wat leert. Scholen willen uit leerlingen halen wat erin zit, en ze helpen hun weg in het leven te vinden. Schoolbesturen vinden het belangrijk dat scholen goed georganiseerd zijn, en dat de leerlingen en het personeel tevreden zijn. De minister wil dat het onderwijssysteem goede prestaties levert en de kosten beheersbaar zijn.
En dan is er natuurlijk de onderwijsinspectie, die de kwaliteit van de scholen bewaakt. Zoveel hoofden, zoveel zinnen?

In dit boek staat de vraag centraal wat onderwijskwaliteit is – en hoe je dat kunt vaststellen. Daarbij komen drie kwesties aan de orde: Wat is onderwijskwaliteit? Wie bepaalt dat? En hoe kun je de kwaliteit verbeteren? Ook de werkwijze van de onderwijsinspectie komt uitgebreid aan de orde. Het bewaken van onderwijskwaliteit is immers de taak die parlement en samenleving aan de inspectie hebben opgedragen.

Het boek bevat bijdragen van deskundigen – wetenschappers en onderwijsinspecteurs – die een grote expertise en lange ervaring hebben op het terrein van onderwijskwaliteit en onderwijsevaluatie.

In het boek komen meerdere thema’s aan de orde, zoals de factoren die samen de kwaliteit bepalen: input, proces, resultaten en omgeving. Besproken wordt welke daarvan belangrijk zijn, wat kwaliteit is, hoe je kwaliteit kunt meten, hoe het ervoor staat met de kwaliteit van scholen, hoe scholen zich kunnen verbeteren, waar de inspectie op let, hoe de rol van de inspectie zich in de afgelopen tijd ontwikkelde, en meer.

Het boek is bestemd voor mensen die zich beroepshalve met onderwijs bezig houden, zoals leraren en schoolleiders, schoolbesturen, onderwijsadviseurs en ontwikkelaars, belangenbehartigers, onderzoekers en onderwijsinspecteurs, beleidsmakers en anderen die een rol spelen bij het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs.

cover13-06-2012

ISBN 9789059318625

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 259 pagina's

A.B. Dijkstra, Frans Janssens

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Opleiding > Opleidingskunde
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering

De kwaliteit van het onderwijs – wie heeft daar nu geen mening over?

Maar wat is onderwijskwaliteit? Ouders willen een school met een prettige sfeer, waar je ook wat leert. Scholen willen uit leerlingen halen wat erin zit, en ze helpen hun weg in het leven te vinden. Schoolbesturen vinden het belangrijk dat scholen goed georganiseerd zijn, en dat de leerlingen en het personeel tevreden zijn. De minister wil dat het onderwijssysteem goede prestaties levert en de kosten beheersbaar zijn.
En dan is er natuurlijk de onderwijsinspectie, die de kwaliteit van de scholen bewaakt. Zoveel hoofden, zoveel zinnen?

In dit boek staat de vraag centraal wat onderwijskwaliteit is – en hoe je dat kunt vaststellen. Daarbij komen drie kwesties aan de orde: Wat is onderwijskwaliteit? Wie bepaalt dat? En hoe kun je de kwaliteit verbeteren? Ook de werkwijze van de onderwijsinspectie komt uitgebreid aan de orde. Het bewaken van onderwijskwaliteit is immers de taak die parlement en samenleving aan de inspectie hebben opgedragen.

Het boek bevat bijdragen van deskundigen – wetenschappers en onderwijsinspecteurs – die een grote expertise en lange ervaring hebben op het terrein van onderwijskwaliteit en onderwijsevaluatie.

In het boek komen meerdere thema’s aan de orde, zoals de factoren die samen de kwaliteit bepalen: input, proces, resultaten en omgeving. Besproken wordt welke daarvan belangrijk zijn, wat kwaliteit is, hoe je kwaliteit kunt meten, hoe het ervoor staat met de kwaliteit van scholen, hoe scholen zich kunnen verbeteren, waar de inspectie op let, hoe de rol van de inspectie zich in de afgelopen tijd ontwikkelde, en meer.

Het boek is bestemd voor mensen die zich beroepshalve met onderwijs bezig houden, zoals leraren en schoolleiders, schoolbesturen, onderwijsadviseurs en ontwikkelaars, belangenbehartigers, onderzoekers en onderwijsinspecteurs, beleidsmakers en anderen die een rol spelen bij het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.