Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de onderwijseconomie

Ruud Klarus, Lex Borghans, Ib Waterreus

Boek
Wat is goed onderwijs? Bijdragen uit de onderwijseconomie
cover08-05-2014

ISBN 9789462363649

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 338 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Opleiding > Opleidingskunde
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering

Niet iedereen denkt bij de vraag “wat is goed onderwijs?” meteen aan de economie. Toch is de economische wetenschap de laatste tijd een steeds grotere rol in de discussie over onderwijs gaan spelen. Dat is geen toeval.

Het belang van kennis in onze maatschappij neemt steeds verder toe. Economen beschouwen het volgen van onderwijs als investering in menselijk kapitaal, dat de belangrijkste grondstof vormt voor de economie.

Mensen besteden een aanzienlijk deel van hun leven aan het volgen van onderwijs, en andere vormen van leren (bijvoorbeeld op de werkplek). De investeringen in onderwijs en scholing zijn in de afgelopen decennia dan ook sterk gestegen. Dit maakt ook de vraag steeds urgenter of deze uitgaven ook leiden tot de optimale onderwijskwaliteit.

Economie is de wetenschap van keuzes maken met schaarse middelen en naarmate het onderwijs beter wordt, worden subtiele afwegingen steeds belangrijker om keuzes voor meer onderwijs te kunnen onderbouwen en om de kwaliteit nog verder te kunnen vergroten. In deze bundel worden keuzes waar onderwijsaanbieders en gebruikers van onderwijs mee te maken hebben vanuit verschillende economische perspectieven tegen het licht gehouden.

cover08-05-2014

ISBN 9789462363649

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 338 pagina's

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Onderwijs en opvoeding > Opleiding > Opleidingskunde
Onderwijs en opvoeding > Docent professionalisering

Niet iedereen denkt bij de vraag “wat is goed onderwijs?” meteen aan de economie. Toch is de economische wetenschap de laatste tijd een steeds grotere rol in de discussie over onderwijs gaan spelen. Dat is geen toeval.

Het belang van kennis in onze maatschappij neemt steeds verder toe. Economen beschouwen het volgen van onderwijs als investering in menselijk kapitaal, dat de belangrijkste grondstof vormt voor de economie.

Mensen besteden een aanzienlijk deel van hun leven aan het volgen van onderwijs, en andere vormen van leren (bijvoorbeeld op de werkplek). De investeringen in onderwijs en scholing zijn in de afgelopen decennia dan ook sterk gestegen. Dit maakt ook de vraag steeds urgenter of deze uitgaven ook leiden tot de optimale onderwijskwaliteit.

Economie is de wetenschap van keuzes maken met schaarse middelen en naarmate het onderwijs beter wordt, worden subtiele afwegingen steeds belangrijker om keuzes voor meer onderwijs te kunnen onderbouwen en om de kwaliteit nog verder te kunnen vergroten. In deze bundel worden keuzes waar onderwijsaanbieders en gebruikers van onderwijs mee te maken hebben vanuit verschillende economische perspectieven tegen het licht gehouden.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.