Sportspelen is een boek over spelactiviteiten voor het onderwijs en de sport. Uitgangspunt is het leren spelen vanuit een spelgecentreerde benadering. Deelnemers leren in aangepaste spelsituaties passende tactische en technische vaardigheden, waardoor zowel het spelplezier als het speelniveau wordt vergroot. De speelmogelijkheden van de deelnemers staan hierbij centraal aan de hand van een methodisch aanbod van geschikte kern- en ondersteunende activiteiten. Met ruime aandacht voor speldidactiek wordt de conceptmatige kijk op leren spelen bevorderd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de spelbalansanalyse tijdens het begeleiden van een spelactiviteit.
Deze tweede editie van Sportspelen is aangevuld met nieuwe spelactiviteiten. Er is daarnaast extra aandacht voor theoretische kaders die de visie op betekenisvol leren spelen borgen en legitimeren. De aansluiting bij (inter)nationale perspectieven op ‘game centered approaches’ geven het boek een stevige fundering. Daarmee is getracht een consistente samenhang te krijgen tussen actuele (theoretische) inzichten en het praktische aanbod van betekenisvolle spelsituaties in de gymles of training. Met de uitwerking van een Nederlandse interpretatie van het Teaching Games for Understanding (TGfU) curriculummodel is er oog voor verschillende aspecten omtrent het concept van spelend leren spelen. In het uiteindelijke aanbod van spelactiviteiten wordt rekening gehouden met leerlingen die relatief gezien weinig ervaring hebben in sportspelen.
Wijziging t.o.v. de vorige druk
Deze uitgave verschilt van de eerste druk door de aanvulling van een geheel nieuw hoofdstuk over rugby. Hiermee heeft het boek een mooie uitbreiding gekregen van nieuwe, leerrijke kern- en ondersteunende activiteiten. Naast het aanbod van deze rugby activiteiten voor de onderbouw van het VO is in het hoofdstuk ook een aantal vervolgactiviteiten voor de bovenbouw beschreven.
Daarnaast zijn in enkele andere hoofdstukken ondersteunende activiteiten aangepast of toegevoegd, zodat ze (nog beter) aansluiten bij de kernactiviteit. Zowel de inleiding als hoofdstuk 1 is herschreven en verbeterd op basis van een aantal vakgerichte publicaties van de afgelopen drie jaren en op basis van recente (wetenschappelijke) inzichten.
Sportspelen is een boek over spelactiviteiten voor het onderwijs en de sport. Uitgangspunt is het leren spelen vanuit een spelgecentreerde benadering. Deelnemers leren in aangepaste spelsituaties passende tactische en technische vaardigheden, waardoor zowel het spelplezier als het speelniveau wordt vergroot. De speelmogelijkheden van de deelnemers staan hierbij centraal aan de hand van een methodisch aanbod van geschikte kern- en ondersteunende activiteiten. Met ruime aandacht voor speldidactiek wordt de conceptmatige kijk op leren spelen bevorderd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de spelbalansanalyse tijdens het begeleiden van een spelactiviteit.
Deze tweede editie van Sportspelen is aangevuld met nieuwe spelactiviteiten. Er is daarnaast extra aandacht voor theoretische kaders die de visie op betekenisvol leren spelen borgen en legitimeren. De aansluiting bij (inter)nationale perspectieven op ‘game centered approaches’ geven het boek een stevige fundering. Daarmee is getracht een consistente samenhang te krijgen tussen actuele (theoretische) inzichten en het praktische aanbod van betekenisvolle spelsituaties in de gymles of training. Met de uitwerking van een Nederlandse interpretatie van het Teaching Games for Understanding (TGfU) curriculummodel is er oog voor verschillende aspecten omtrent het concept van spelend leren spelen. In het uiteindelijke aanbod van spelactiviteiten wordt rekening gehouden met leerlingen die relatief gezien weinig ervaring hebben in sportspelen.
Wijziging t.o.v. de vorige druk
Deze uitgave verschilt van de eerste druk door de aanvulling van een geheel nieuw hoofdstuk over rugby. Hiermee heeft het boek een mooie uitbreiding gekregen van nieuwe, leerrijke kern- en ondersteunende activiteiten. Naast het aanbod van deze rugby activiteiten voor de onderbouw van het VO is in het hoofdstuk ook een aantal vervolgactiviteiten voor de bovenbouw beschreven.
Daarnaast zijn in enkele andere hoofdstukken ondersteunende activiteiten aangepast of toegevoegd, zodat ze (nog beter) aansluiten bij de kernactiviteit. Zowel de inleiding als hoofdstuk 1 is herschreven en verbeterd op basis van een aantal vakgerichte publicaties van de afgelopen drie jaren en op basis van recente (wetenschappelijke) inzichten.