Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis

Frans van Dam, Liesbeth de Bakker, Anne Dijkstra

Boek
Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis
cover13-08-2014

ISBN 9789462364240

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 262 pagina's

Frans Dam, Liesbeth Bakker, Anne Dijkstra

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Communicatie > Communicatie en media studies > Communicatie
Communicatie > Communicatie en (social) media
Communicatie > Communicatieve Vaardigheden
Economie en management

Wetenschaps- en technologiecommunicatie kom je op tal van plaatsen tegen: in de media, in musea en theaters en op school. Ooit begonnen als voorlichting over wetenschap, inmiddels houden communicatieprofessionals zich bezig met de dialoog over controversiële technologie, gedragsbeïnvloeding en sturen ze de ontwikkeling van wetenschap zelf bij.
Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis is bedoeld voor iedereen die wetenschapscommunicatie studeert aan een universiteit of hbo en voor professionals als
journalisten, wetenschaps- en gezondheidsvoorlichters, beleidsmakers, conservators en communicatieadviseurs.

Het boek geeft antwoorden op vragen als:

  • Welke wijzen van communiceren heeft een professional, naast voorlichting, tot zijn beschikking?
  • Wat zijn complexe vraagstukken en hoe ga je het gesprek met belanghebbenden aan?
  • Hoe kijken wetenschappers en ander publiek aan tegen risico’s?
  • Hoe verhoudt wetenschap zich tot de media?
  • Waar moet je aan denken bij het ontwerpen van een communicatieve interventie?
  • Waar komen professionals in de wetenschapscommunicatie terecht en welke toerusting hebben ze nodig?

Het boek is verdeeld in drie delen. Het eerste deel legt de basis voor de wetenschapscommunicatie. Hier is aandacht voor de plek van wetenschap en de communicatie erover in de samenleving, communicatieprocessen en dialoog over wetenschap. Deel twee brengt vier belangrijke terreinen van wetenschapscommunicatie in beeld: informele educatie, journalistiek, risicocommunicatie en gezondheidscommunicatie.
Het derde deel, ten slotte, is gericht op actie; het behandelt het ontwerpen van communicatieactiviteiten en het werkveld van de individuele professional.

Aan Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis hebben docenten van alle wtc-opleidingen in Nederland en professionals meegewerkt. Het geeft een actueel overzicht van een vakgebied dat in de laatste jaren sterk is geprofessionaliseerd.

cover13-08-2014

ISBN 9789462364240

Druk 1 | Boom uitgevers Amsterdam | 262 pagina's

Frans Dam, Liesbeth Bakker, Anne Dijkstra

Taal: NLDownload citeerwijze
Onderwerpen
Communicatie > Communicatie en media studies > Communicatie
Communicatie > Communicatie en (social) media
Communicatie > Communicatieve Vaardigheden
Economie en management

Wetenschaps- en technologiecommunicatie kom je op tal van plaatsen tegen: in de media, in musea en theaters en op school. Ooit begonnen als voorlichting over wetenschap, inmiddels houden communicatieprofessionals zich bezig met de dialoog over controversiële technologie, gedragsbeïnvloeding en sturen ze de ontwikkeling van wetenschap zelf bij.
Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis is bedoeld voor iedereen die wetenschapscommunicatie studeert aan een universiteit of hbo en voor professionals als
journalisten, wetenschaps- en gezondheidsvoorlichters, beleidsmakers, conservators en communicatieadviseurs.

Het boek geeft antwoorden op vragen als:

  • Welke wijzen van communiceren heeft een professional, naast voorlichting, tot zijn beschikking?
  • Wat zijn complexe vraagstukken en hoe ga je het gesprek met belanghebbenden aan?
  • Hoe kijken wetenschappers en ander publiek aan tegen risico’s?
  • Hoe verhoudt wetenschap zich tot de media?
  • Waar moet je aan denken bij het ontwerpen van een communicatieve interventie?
  • Waar komen professionals in de wetenschapscommunicatie terecht en welke toerusting hebben ze nodig?

Het boek is verdeeld in drie delen. Het eerste deel legt de basis voor de wetenschapscommunicatie. Hier is aandacht voor de plek van wetenschap en de communicatie erover in de samenleving, communicatieprocessen en dialoog over wetenschap. Deel twee brengt vier belangrijke terreinen van wetenschapscommunicatie in beeld: informele educatie, journalistiek, risicocommunicatie en gezondheidscommunicatie.
Het derde deel, ten slotte, is gericht op actie; het behandelt het ontwerpen van communicatieactiviteiten en het werkveld van de individuele professional.

Aan Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis hebben docenten van alle wtc-opleidingen in Nederland en professionals meegewerkt. Het geeft een actueel overzicht van een vakgebied dat in de laatste jaren sterk is geprofessionaliseerd.

U heeft geen toegang tot deze publicatie
Beste bezoeker, om de inhoud te raadplegen heeft u een abonnement nodig op deze publicatie of de collectie waar deze publicatie deel van uitmaakt. Neem contact op met klantenservice@boomportaal.nl voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen.
Kopen in de webshop
Deze publicatie is ook te vinden in onze webshop. Sommige publicaties hebben ook de mogelijkheid om direct toegang te kopen tot het online boek.Naar de webshop
Inloggen met uw account
Heeft u al een account, of heeft u een activatiecode voor deze publicatie? Log dan eerst in of maak een account aan.